دومین جایزه ملی جوانی جمعیت

با حضور وزیر بهداشت بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت برگزار شد

بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد این وزارتخانه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی دومین جایزه ملی...
11063171_892

بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دومین جایزه ملی جوانی جمعیت ، مرور پیگیری مصوبات قبلی قرارگاه، ارائه گزارش دومین رویداد جایزه ملی جمعیت، نهایی سازی ویژه برنامه های هفته ملی جمعیت، ارائه گزارش بودجه اختصاصی جوانی جمعیت سال ۱۴۰۲، تصمیم گیری در خصوص تقدیر از دانشگاه ها و دانشکده های برتر کارنامه جوانی جمعیت ۱۴۰۲، بررسی و تصویب شیوه نامه ساخت خوابگاه های متاهلی دانشجویی، بررسی و تصویب فرآیند مردمی سازی و چگونگی فعال سازی خیرین در زمینه جوانی جمعیت، محورهای بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت بود.

شعار سال سرلوحه اقدامات باشد معاون بهداشت وزارت بهداشت در این جلسه خواستار سرلوحه قرار دادن شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» شد و گفت: سال گذشته با تاکید بر فرهنگسازی، شاهد فعالیت تمام ارکان وزارت بهداشت در زمینه جوانی جمعیت بودیم و هر جا شاهد مشارکت مردمی همچون «طرح نفس» بودیم، موفق تر عمل کردیم.این جلسه با حضور رییس فراکسیون جوانی جمعیت مجلس، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، معاونان، مشاوران و مدیران وزارت بهداشت و روسای کمیته های تخصصی قرارگاه جوانی جمعیت برگزار شد.
معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت اعلام کردرشد 46 درصدی ساخت خوابگاه های متاهلی در دانشگاه های علوم پزشکی کشورمعاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رشد 46 درصدی ساخت خوابگاه های متاهلی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور خبر داد و اعلام کرد: در ابتدای دولت سیزدهم کمتر از 800 واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود داشت که هم اکنون این تعداد به 1069 واحد رسیده و 46 درصد رشد را نشان می دهد.

دکتر عباس شیراوژن با بیان این مطلب در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت، گفت: این واحدها در حالی ساخته شده که تاکنون ریالی بودجه برای ساخت خوابگاه متاهلی دریافت نکرده ایم و این 269 آپارتمان نیز با بودجه های اختصاصی دانشگاه ها ساخته شده است.

وی با اشاره به این که باید تا پایان این دولت دانشگاه های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی به عدد صفر برسد، افزود: دانشگاه های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی تا پایان سال حداقل 40 واحد و دانشکده های فاقد خوابگاه متاهلی نیز تا پایان سال حداقل باید 20 واحد خوابگاه متاهلی با متراز 45 تا 70 متر مربع همراه با رعایت پیوست فرهنگی مربوطه، ساخته باشند.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: دانشگاه های علوم پزشکی که خوابگاه متاهلی دارند هم باید تا پایان سال 20 درصد به تعداد واحدهای خوابگاهی متاهلی خود اضافه کنند.

دکتر شیراوژن همچنین از انعقاد تفاهمنامه با وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت خوابگاه های متاهلی دانشجویی خبر داد.
رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت خبر دادرشد 2.43 درصدی موالید در مادران 20 تا 24 سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال 1402رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس و مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رشد 2.43 درصدی موالید در مادران 20 تا 24 سال خبر داد و گفت: در سال 1402 یک میلیون و 57 هزار و 959 نوزاد متولد شدند.

دکتر صابر جباری در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، گفت: سال 1401 میزان موالید در سنین 20 تا 24 سال 16.54 درصد بوده که این آمار در سال 1402 به 18.97 درصد رسیده است.
وی با بیان این که پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ و اجرایی شدن آن از سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی رقم در حوزه جمعیت خورده است، افزود: میزان موالید در سنین 20 تا 24 سال در سال های 1400، 1399 و 1398 به ترتیب 17.05، 17.5 و 18.06 بوده است.
مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان این که روند میزان موالید در سنین 25 تا 29 سال نیز در سال 1402 نسبت به سال 1401 از عدد 24.12 درصد به 24.39 درصد رسید، اظهار داشت: روند درصد زایمان چهارم نیز از سال 98 تا 1402 از عدد 5.1 به 6.42 درصد رسیده است.
دکتر جباری اضافه کرد: روند زایمان پنجم نیز از سال 98 تا 1402 از عدد 1.59 به عدد 2.04 رسیده است.
رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص کاهش چشمگیر روند رشد منفی تعداد ولادت در کشور طی سال گذشته، گفت: در سال 1402 نسبت به سال 1401 شاهد کاهش 1.61 درصدی موالید بودیم که این عدد در سال پیش از آن (1401) 3.67 درصد بود و نشان دهنده موفقیت برنامه ها در جلوگیری از سرعت روند کاهشی موالید در سال گذشته است.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش های خانواده،رسانه،سازمان های مردم نهاد ، دستگاهای اجرایی،شرکت ها و موسسات خصوصی ،مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.