دومین جایزه ملی جوانی جمعیت

محمدجواد محمودی : تک‌‍‌فرزندی و بی‌فرزندی از مهمترین چالش‌های اجتماعی و جمعیت شناختی کشور است

به گزارش روابط عمومی دومین جایزه ملی جوانس جمعیت دکتر محمدجواد محمودی رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات جمعیت و دبیر کمیته ملی جمعیت  در گفت‌وگو با ستاد خبری جایزه این...
8587802341939034618251278803

به گزارش روابط عمومی دومین جایزه ملی جوانس جمعیت دکتر محمدجواد محمودی رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات جمعیت و دبیر کمیته ملی جمعیت  در گفت‌وگو با ستاد خبری جایزه این رویدا ملی درباره عوامل کاهش نرخ باروری جمعیت گفت: نتایج مطالعات تجربی انجام شده نشان می‌دهد نقش عامل فرهنگی و تغییراتی که در سبک زندگی خانواده‌ها در بستر توسعه برونزا رخ داده بیش از مولفه اقتصادی بر ارزش‌های فرزندآوری تاتیر گذاشته است.

وی در این باره توضیح داد: تک‌‍‌فرزندی و بی‌فرزندی از مهمترین چالش‌های اجتماعی و جمعیت شناختی کشور است که تبلور عینی این مسئله در طبقات بالا و مرفه جامعه کاملا آشکار است . صاحب نظران حوزه جمعیت این امر را به استناد از نظریه‌های گذار جمعیتی _که برتغییرات خانواده و ایده آلیسم توسعه متکی است_ استدلال می کنند.

محمودی افزود: درکشور ما گذار جمعیتی حالت برونزا داشته است. تغییرات در فرد، خانواده و جامعه مهم ترین ویژگی‌‎های گذار فعلی بوده که در ارزش‌های باروری تأثیر گذاشته است. شاخص های توسعه نظیر شهرنشینی، افزایش سواد و نوع اشتغال نیز بر کاهش نرخ باروری موثر بوده است.

وی در ادامه با تأکید بر خلاءهای عرصه تحقیقات جمعیتی درکشور گفت: درتئوری‌های جمعیت شناختی نظیر نظریه همل، رابطه فرهنگ و باروری مورد تأکید قرار گرفته است که به نظر بنده، مهندسی فرهنگ در حوزه فرزند آوری یک مفهوم جدید و فرآیندی پویاست و جریانی است که به بستر سازی زیرساخت‌های فرهنگی در حوزه رفتارهای جمعیتی به ویژه در زمینه فرزند آوری کمک می کند.

این کارشناس جمعیت شناسی اظهار داشت: بی تردید، نقش و جایگاه نهاد دانشگاه، موسسات پژوهشی، اساتید و نخبگان علمی در زمینه شناخت زمینه‌ها، ریشه‌یابی چالش‌های جمعیتی کشور و ارائه برنامه‌های راهبردی، با بهره گیری از روش‌های علمی مبتنی بر شیوه حل مسئله مهم است. ما درکشور نیاز به هم افزایی نهادها و به تعبیری عزم نهادی داریم. به زعم من، نقش نهادهای آموزشی همانند دانشگاه‌ها و نهادهای استراتژیک در حوزه ترویج گفتمان غالب جمعیت در کشور مهم و اساسی است.

وی یادآور شد: طراحی میزگردها، نشست‌های تخصصی، همایش‌های ملی و بین‌المللی توسط نهاد دانشگاه با همکاری موسسات پژوهشی و حضور نخبگان و نیز سرآمدان پژوهشی در حوزه جمعیت در رسانه‌ها جهت بازتولید ادبیات تأثیرگذار در حوزه جمعیت با رویکرد مسئله محور حائز اهمیت است. محمود در پایان گفت:  جایزه ملی جوانی جمعیت به عنوان یک مشوق و حمایت معنوی و مادی از جامعه نخبگان برای فرزند آوری بر اساس شاخص‌های تدوین شده توسط ستاد ملی جمعیت، در کوتاه مدت تأثیر مثبتی بر جای خواهد گذاشت، به شرطی که تداوم و استمرار داشته باشد. فکر می‌کنم جامعه نخبگان و سرآمدان علمی به لحاظ جایگاهی که در جامعه دارند، در اثربخشی و گفتمان سازی فرزند آوری و افزایش ازدواج، نقش تسریع بخشی خواهند داشت.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش های خانواده،رسانه،سازمان های مردم نهاد ، دستگاهای اجرایی،شرکت ها و موسسات خصوصی ،مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.